Headlines News :

Οι Χαΐνηδες στο A&C.

Δημοσίευση από Art and City | Δευτέρα, 16 Σεπτεμβρίου 2013 1:27 μ.μ.

"Ο νέος άνθρωπος που εγκυμονεί ο πλανήτης τους τελευταίους αιώνες θα είναι απαλλαγμένος από κάθε ιδεολογικό δογματισμό, από κάθε μορφή πνευματικής καθήλωσης και ακαμψίας. Η βία που παρατηρείται είναι το σημάδι μιας δύσκολης οικουμενικής γέννας...". 

Οι Χαΐνηδες είναι μια μουσική ομάδα που δημιουργήθηκε το 1990 στο Ηράκλειο Κρήτης. Το όνομα προέρχεται από την αραβική λέξη «χαΐν» και έφτασε να σημαίνει τον επαναστάτη, τον φυγόδικο, αυτόν που γυρίζει στα βουνά. Τα μέλη του συγκροτήματος κατά τη δημιουργία του το 1990 ήταν ο Δημήτρης Αποστολάκης, ο Δημήτρης Ζαχαριουδάκης, η Κάλλια Σπυριδάκη, ο Μίλτος Πασχαλίδης και ο Γιώργος Λαοδίκης. Στο πέρασμα των χρόνων, νέα μέλη μπαίνουν και αποχωρούν από την ομάδα, ενώ σε όλα τα ενδιάμεσα σχήματα έως σήμερα παραμένουν σαν ιδρυτικά μέλη οι Δημήτρης Αποστολάκης και Δημήτρης Ζαχαριουδάκης.


Ο Δημήτρης Αποστολάκης μιλά αποκλειστικά στο ArtandCity.gr.


1. Η τίγρης είναι ένα ψυχαναλυτικό τραγούδι. Τελικά πιστεύετε ότι η μουσική θεραπεύει;


Η λέξη "γοητεία" είναι ίδια με τη λέξη "γητειά". Δηλαδή η ομορφιά θεραπεύει. Ένα μουσικό κομμάτι αν είναι δημιούργημα αδήρητης ανάγκης, διαπνέεται από πολλαπλές, κρυφές, ευφάνταστες συμμετρίες, δηλαδή ομορφιές (=ευ-μορφές). Η εξερεύνηση τους οδηγεί τον ακροατή σε μια ιδιόμορφη συν-κίνηση. Η κίνηση είναι το ίδιον της νιότης κι ο τρόπος θεραπείας του παντός.


 
2. Η φιλοσοφία στη σύγχρονη εποχή έχει υποβαθμιστεί σε επίπεδο προβολής. Θεωρείται ότι τα τραγούδια είναι ένας φιλόξενος τόπος για την έκφραση της μέσα από αυτά;

Εάν ένα δημιούργημα δεν εμπεριέχει τα θεμελιακά ρωτήματα της ύπαρξης (που είναι η απαρχή του φιλοσοφικού στοχασμού), είναι μια επικίνδυνη ανοησία. Αυτό δεν μπορεί ποτέ να γίνει τεχνηέντως παρά μόνο αν η ίδια σου η ζωή είναι μια αδιάλειπτη πορεία εφαρμογής των προσπαθειών απάντησης τους.


3. Παρατηρούμε μια πόλωση στο τραγούδι και μια προσπάθεια ταξινόμησης με τίτλους όπως έντεχνο, λαϊκό κλπ. Πως προσδιορίζεται τελικά ένα κάλο τραγούδι; Γιατί υπάρχει αυτή η έμφυτη ανάγκη της ταξινόμησης του ανθρώπου σε ομάδες, τάξεις, ακόμα και στη μουσική;

 

Δε συνέβαινε παλιότερα αυτό. Στο χωριό που μεγάλωσα, τραγουδούσαν από κρητικά μέχρι ευρωπαϊκά, ρεμπέτικα, τροπάρια και άλλα. Δεν υπήρχε διαχωρισμός. Φυσικά ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι κατασκευασμένος να ταξινομεί για να μπορεί να αποθηκεύσει. Όμως στην περίπτωση της πολιτισμικά παρηκμασμένης Ελλάδας, η προσπάθεια ταξινόμησης είναι δείγμα πνευματικής ένδειας. Μια προσπάθεια να μετρήσει τα λιγοστά κουκιά της. Συν τοις άλλοις οι τίτλοι στα ράφια είναι γελοίοι. Π.χ. αν υπάρχει έντεχνο υπάρχει και το άτεχνο. Ποιό είναι αυτό; Αν υπάρχει λαϊκό υπάρχει λαός, δηλαδή πλήθος με κοινωνική - πολιτισμική συμπάγεια. Που είναι αυτός; Η ιστορία όταν είναι νωπή δεν μπορεί να αποτιμηθεί. Το καλλιτεχνικό δημιούργημα δεν μπορεί να γίνει καταληπτό, παρά μόνο σε βάθος χρόνου. Όμως μπορούμε να ψυχανεμιστούμε το αληθινό, δηλαδή το αιώνιο που είναι το απολύτως Αναγκαίο.


4. Είδαμε πρόσφατα στο όνομα κάποιας ιδεολογίας να εκτοξεύονται χαρακτηρισμοί ή ακόμα και γενικά πράξεις βίας. Ποιος ο ρόλος του σεβασμού στον διπλανό μας;


Ο νέος άνθρωπος που εγκυμονεί ο πλανήτης τους τελευταίους αιώνες θα είναι απαλλαγμένος από κάθε ιδεολογικό δογματισμό, από κάθε μορφή πνευματικής καθήλωσης και ακαμψίας. Η βία που παρατηρείται είναι το σημάδι μιας δύσκολης οικουμενικής γέννας. Η παρούσα κοινωνική θέσμιση κι οι εξουσιαστικές κοινωνίες θα είναι παρελθόν σε μερικές δεκαετίες γιατί ο σημερινός άνθρωπος, απομονωμένος και υστερημένος πνευματικά δεν μπορεί να αφομοιώσει και να χρησιμοποιήσει εύρυθμα τα επιτεύγματα μιας τεχνολογίας που καλπάζει όλο και γρηγορότερα. Έτσι πέρασε το όριον της ύβρεως. Όσον αφορά το σεβασμό, αυτός δεν απαιτείται αλλά εμπνέεται.


5. Τα τραγούδια σας τα γράφετε από ανάγκη έκφρασης ή με στόχο το μήνυμα που βγαίνει μέσα από αυτά; Σε τι βαθμό θεωρείτε ότι αντιλαμβάνεται το κοινό το εκάστοτε μήνυμα; Τι συναισθήματα γεννά στον δημιουργό η αποδοχή του μηνύματος, η σύνδεση μέσω της επικοινωνίας με τον αποδέκτη;

Τα τραγούδια γράφονται από το συλλογικό ασυνείδητο. Οι φωνές, τα μηνύματα, τα σημάδια που βγαίνουν από τα αιώνια σπλάχνα των αληθινών δημιουργημάτων, είναι αποτέλεσμα προσωπικής διαλεχτικής. Οι αλήθειες που ξεπηδούν μέσα από αυτά απαιτούν το αντίτιμο της θυσίας, ακόμη και από τους ίδιους τους «δημιουργούς». Όταν κάποιος συγκινηθεί, δηλαδή δώσει την προσωπική του ερμηνεία σε κάτι που προσπάθησα κι εγώ, τότε νιώθω ότι είναι ο μόνος πραγματικός συγγενής μου. Ο μόνος σύμμαχος μου στην προσπάθεια ποιητικής καταστροφής του όλου, που είναι ο απώτερος σκοπός κάθε καλλιτεχνικής πρότασης. Όμως δεν πρέπει να είμαστε βιαστικοί. Δεν πρέπει να περιμένομε να κατανοήσομε και να κατανοηθούμε αμέσως. Μην ξεχνούμε το χρονικό κυματισμό της φύσης. Γιατί “φύσις κρύπτεσθαι φιλεί” και “αρμονίη αφανής φανερής κρείττον”.


6. Πως περνάτε τον καιρό σας μεταξύ ζωντανών εμφανίσεων, προβών και ηχογραφήσεων;

Εξαφανίζομαι.
7. Ποιοι οι επόμενοι σταθμοί σας το προσεχές διάστημα και αν ετοιμάζετε κάποιο καινούριο δίσκο σύντομα;
Άμα θέλεις να κάνεις το Θεό να γελάσει, πες του τα μελλοντικά σου σχέδια. Τα γεγονότα μας καλούν για να αυτοπραγματωθούν. Οι δίσκοι είναι καθοριστικά γεγονότα, καθρέπτες των αλλαγών του οικουμενικού εαυτού μας. Πότε και εάν κληθούμε δεν είναι κάτι που αποφασίζομε εμείς. Απλώς πρέπει να έχομε ακονισμένα τα ιερά μαχαίρια μας. Ο καιρός γαρ εγγύς. 




*Αναβολή συναυλίας Δευτέρας 16 Σεπτεμβρίου 2013 στο Κηποθέατρο Αλκαζάρ Λάρισας λόγω καιρικών συνθηκών. Νέα ημερομηνία Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου 2013, 9:30μμ.

**Ερωτήσεις: Ματθαίος Ρίζος / Μηχανικός.
Μοιραστείτε το :

0 σχόλια:

Αφήστε το σχόλιό σας εδώ...

 

Υποστήριξη : About us | Επικοινωνία | Διαφήμιση
Copyright © 2013. ArtandCity.gr - Με επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος.